Paspoort - Internationale reispas - procedure voor schadevergoeding

Is uw reis niet verlopen zoals voorzien, ten gevolge van een productiefout in uw paspoort, en hebt u hierdoor schade geleden, dan kan u een schadevergoeding vragen aan de FOD Buitenlandse Zaken.

Volgende situaties kunnen bijvoorbeeld leiden tot een schadevergoeding:

  • u moest uw vertrek uitstellen of annuleren
  • u moest in het buitenland blijven in afwachting van een nieuw paspoort
  • u moest uw reis onderbreken en naar huis terugkeren

Er moet  aan volgende voorwaarden zijn voldaan:

  • het paspoort vertoont een productiefout (bevestigd door de paspoortenproducent)
  • u moet bewijzen dat de schade enkel te wijten is aan deze productiefout

U dient de aanvraag in te dienen binnen het jaar nadat u de productiefout heeft ontdekt.

 

Procedure

Klik hier voor download PDF van aanvraagformulier schadevergoeding

Voeg de volgende documenten bij:

  • Uw defect paspoort. Als u uw paspoort al heeft teruggeven voor vervanging, dan duidt u dit aan op het formulier.
  • Alle originele bewijsstukken van transport- en/of hotelkosten.
  • Elk document dat aantoont dat u op de geplande reisdag uw reis niet kon aanvangen of verderzetten wegens een defect paspoort (bvb attest van uw luchtvaartmaatschappij, van een grenscontrole, ...)

U stuurt dit alles op naar het volgende adres:
FOD Buitenlandse Zaken,
Directie Reis- en identiteitsdocumenten (C2.2),
Karmelietenstraat 15
1000 Brussel

Regelgeving