Geboorteaangifte

Voorwaarden

Stap 1: Aangifte

De aangifte moet gebeuren binnen de vijftien dagen na de geboorte door de vader/meemoeder, de moeder of door beiden. Indien gehuwd of als er een erkenning is gebeurd,  hoeft slechts één van de ouders aanwezig te zijn voor de aangifte.
Als de laatste dag van de periode van 15 dagen een zaterdag, een zondag of een wettelijke feestdag is, kan de aangifte nog gebeuren op de eerstvolgende werkdag.

Aan de hand van de meegebrachte documenten stelt de dienst burgerlijke stand een geboorteakte op.

De aangifte gebeurt enkel op afspraak. Telefoneer naar 011/809 400 of mail naar gemeente@overpelt.be .

Stap 2: Documenten

U krijgt uittreksels uit de geboorteakte mee voor de mutualiteit, het kinderbijslagfonds en de werkgevers van de ouders.
U krijgt ook een fomulier mee voor de verplichte inenting tegen polio.

Meebrengen

  • Identiteitskaart
  • Verblijfsvergunning of paspoort van beide ouders.
    Indien u niet in België woont, moet u een bewijs van de burgeradministratie van uw woonplaats voorleggen met vermelding van naam, adres, nationaliteit en burgerlijke stand. Indien dit bewijs niet in het Nederlands afgeleverd werd, moet u het laten vertalen.
  • Het document 'informatie voor de nieuwe ouder(s)', afgeleverd door de kraamafdeling van het ziekenhuis.
  • Het huwelijksboekje of de erkenningsakte
  • De verklaring van naamkeuze indien het de geboorte van uw eerste kind betreft. Klik hier voor het document

Contactinformatie